FORMÅL

Vestre Gran Blandede Kor er politisk og religiøst nøytralt. Koret har som formål å vekke interesse for sang, og å arbeide for dette ved å delta i, og selv arrangere stevner, konserter og lignende. Koret bør samarbeide med andre kor og musikkinstitusjoner.

MEDLEMSKAP

Alle med lyst og interesse for sang kan være medlem. Medlemskapet forplikter til lojalt å følge disse vedtekter, og så langt det er mulig å delta ved alle øvelser, konserter og lignende som holdes. Fravær skal meldes til stemmekontakt eller leder. For medlemmer under 18 år, vil koret ta forbehold om deltagelse ved enkelte arrangementer. Utmelding eller permisjon skal meldes skriftlig til styret.

KONTIGENTER

Korets medlemmer betaler kontingent / egenandel i henhold til årsmøtets vedtak. Medlemmer under 18 år fritas for egenandel første semester de er med, og betaler halv kontingent / egenandel til og med det semester de fyller 18 år.

STYRET

Korets styre skal bestå av 5 medlemmer: Leder, nestleder, sekretær, kasserer, styremedlem som skal følge korets retningslinjer for tillitsvalgte. I tillegg skal styret ha 2 varamedlemmer. Styrets medlemmer og varamedlemmer velges av årsmøtet, for 2 år av gangen. Styret sender utskrift av årsmelding, oppdatert medlemstall og  informasjon om dirigent til Norges korforbund Vestoppland, samt informerer via aktuelle media om korets virksomhet. Minst 1 av de 2 delegatene til årsmøte i Norges Korforbund Vestoppland bør være medlem av styret i VGBK.

VALG

Årsmøte skal velge:

Leder (likt år), nestleder (ulikt år), kasserer (likt år), sekretær (ulikt år), styremedlem (likt år), 2 varamedlemmer (likt og ulikt år).

4 medlemmer til musikkutvalg (en fra hver stemme). Velges for 1 år.

2 revisorer + 1 varamedlem. Velges for 2 år.

1 materialforvalter + 1 varamedlem. Velges for 2 år.

2 medlemmer til valgkomité (likt og ulikt år)

5 medlemmer til turkomité. Utnevnes for 1 år og rulleres etter medlemsliste.

6 medlemmer til festkomité. Utnevnes for 1 år og rulleres etter medlemsliste.

Musikkutvalg, festkomité og turkomité virker fra høstsemesterets start.

Koret har aksjer i Grendehuset Fjordvang SA. Årsmøtet velger en representant til å ivareta korets interresser der. Representanten kan ikke representere andre foreningers aksjer. Velges for 1 år.

ÅRSMØTE

Årsmøte avholdes innen utgangen av februar måned og nyvalgt styre virker fra og med årsmøtet. Regnskapsåret avsluttes 31.12. Korets medlemmer innkalles minst 4 uker før årsmøtet og saker som ønskes behandlet må være styret ihende 2 uker før møtet holdes. Årsmøte er beslutningsdyktig med minst ½ av medlemmene tilstede. Ekstraordinært årsmøte kan holdes dersom styret finner det nødvendig, eller 1/3 av medlemmene ønsker det. Dette må kunngjøres 2 uker før møtet holdes. Årsmøte skal behandle årsmelding, revidert regnskap, innkommende saker og fastsette kontingent/egenandel. Det skal foretas valg.

ÆRESMEDLEMMER

Æresmedlemskap tildeles den som har gjort en særdeles stor innsats for driften av koret, eller har vært medlem av Vestre Gran Blandede Kor i 40 år. Æresmedlemmer blir ikke pålagt verv, er fritatt fra betaling av kontingent og har gratis adgang til korets egne arrangementer. Alle æresmedlemmer inviteres til korets arrangementer, også etter at de har sluttet. Æresmedlemskap utnevnes av årsmøte.

OPPLØSNING

Oppløsning av koret kan vedtas av årsmøte ved minst 2/3 flertall. Om koret, etter oppløsning etterlater seg midler, skal disse oppbevares i bank og ellers på betryggende måte. Opprettes nytt kor for voksne i Vestre Gran innen 10 år skal det overta midlene, forutsatt at det har medlemmer fra det oppløste koret. Dersom det ikke skjer overføres alle midler til veldedige formål i Vestre Gran. Tidligere medlemmer i koret bestemmer formålet. Alle protokoller leveres Hadeland Folkemuseum

Avskrift vedtekter

Vedtatt av årsmøte 04.06.2019 og ekstraordinært årsmøte 15.10.2019