Det første blandede koret i Vestre Gran startet opp i 1926 etter initiativ fra lærer Ingvald Kvalheim. Koret opphørte i 1932 fordi sangerne ble færre og færre. I 1937 ble det igjen startet kor virksomhet, denne ganget rent mannskor under ledelse av Karl Kristiansen. Etter krigen gikk de gjenværende korsangerne sammen med et damekor fra Vestre Gran og dannet Vestre Gran Blandede Kor i 1952,den gang med Bjørn Hovde fra Jevnaker som dirigent. Koret har siden den gang hatt dyktige dirigenter og et allsidig repertoar. Koret arrangerer og opptrer ved kirkekonserter og "Vårslepp" 30. april hvert år. Synger ved ulike lokale arrangementer i kirken og andre forsamlinger, gjerne i samarbeider med andre kor/musikkforeninger.  Korets medlemstall har variert fra 20 til 50 siden oppstart i 1952. Våre æresmedlemmer er: Hans Næss, Hjørdis Blilie, Eli K. Ekeren, Inger Johanne Blilie, Leif Berg, Marit Helmen, Arvid Støen og Solveig Hvinden. Våre dirigenter har vært: Bjørn Hovde, Torbjørn Torgersen, Ingvald Kvalheim, Hans. M. Næss, Inga Kjærås, Sissel Djupvik, Inger Jåvold, Aksel Dyrud, Jan Reidem (to perioder), Birgitte Rosenberg. Carina Vildem har vært vår dirigent siden august 2016. Koret har arrangert sommersangerstevne i 1955, 1965, 1976, 1992 og 2010.